Haglöfs öppnar eget i Japan
Efter etableringen av ett dotterbolag i Sydkorea tar Haglöfs nu nästa steg i sin globala expansion genom att sätta upp ett dotterbolag i Japan. Enligt Haglöfs är detta den ledande outdoor-marknaden i Asien. – Det är en allt viktigare del av vår expansionsstrategi att vara etablerade på våra marknader med eget bolag. Fullmarks (Haglöfs distributör, red. anmärkning) har gjort ett fantastiskt jobb med att positionera Haglöfs varumärke på den japanska marknaden under nästan 20 års tid. Nu är det dags för oss att ta över stafettpinnen, säger Nicolas Warchalowski, vd för Haglöfs. – Det finns ett mycket starkt intresse för Haglöfs i Japan. Det är en relativt mogen outdoor-marknad där funktion och kvalitet är egenskaper som möter stor efterfrågan och distributionen är koncentrerad till specialistbutiker. Vi ser en klar tillväxtpotential inom alla våra affärsområden, kommenterar Magnus Nervé, landschef i Japan.