23948sdkhjf

Arla säljer varumärken till Kavli

Kavli köper Milkos båda yoghurtvarumärken Tiger och Bärry av Arla. Försäljningen är en del av de motkrav som Konkurrensverket ställde för att godkänna fusionen mellan Arla och Milko i höstas.

Samtidigt som försäljningen av varumärkena har Kavli och Arla tecknat ett avtal om så kallad legotillverkning av produkterna, vilket innebär att Arla tillverkar produkterna vid sina anläggningar för Kavlis räkning men att det är sedan Kavli som säljer och marknadsför produkterna. Detta skriver Arla på sin hemsida i dag. Försäljningarna har godkänts av Konkurrensverket och varumärkena är i Kavlis ägo från och med den 3 september. Fram tills dess sköter Arla produktion och försäljning som tidigare. Det var den 1 november som de båda bondeägda ekonomiska föreningarna Milko och Arla formellt gick samman. Grundprinciperna i fusionen var att Milkobönderna blev medlemmar och ägare av Arla på samma villkor som de andra Arlamedlemmarna. Milkobönderna fick då också Arlas högre mjölkpris och Arla bildade en Region Nord, där de tidigare Milkobönderna finns representerade. Som motkrav på fusionen beslutade Konkurrensverket att Arla skulle sälja totalt fem av Milkos varumärken. Förutom Bärry och Tiger handlade det om Fjällyoghurt, Fjällfil och Bollnäsfil. De tre sistnämnda såldes i mitten av januari. Konkurrensverket har också beslutat att Arla ska sälja Milkos mejeri i Grådö i Dalarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062