23948sdkhjf

Kappahls försäljning dalar

Under perioden december 2011-januari 2012 har klädbolaget Kappahls försäljning minskat i jämförbara butiker med åtta procent, jämfört med samma period föregående år.

Under perioden december 2011 till januari 2012 har Kappahls bruttomarginal sjunkit med fem procent och försäljningen minskat i jämförbara butiker med åtta procent, jämfört med samma period föregående år. För första kvartalet, september-november 2011, var försäljningen i jämförbara butiker -13,9 procent. – Det andra kvartalet är traditionellt ett kvartal med lägre inflöde av nya varor och förhållandevis hög andel rea av varor som levererats under hösten. Det gör att vi tar med oss prestationen från första kvartalet. Samtidigt ser vi att den vikande försäljningen sakta avtar. Det har handlat mycket om att damsortimentet inte har tilltalat våra kunder som det borde och en justering håller på att fasas in, säger Johan Åberg, vd och koncernchef i en kommentar. Som tidigare kommunicerats kommer expansionen att bli något långsammare en period framöver. – Vi har valt att fokusera på lönsamhet på befintliga marknader. Vi skjuter därför upp höstens planerade öppning av butiker i Österrike, säger vd Johan Åberg. KappAhls målsättning om 20-25 butiker kvarstår men för innevarande och nästa verksamhetsår kommer takten att bli något lägre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063