23948sdkhjf

Stort eller nära vinner slaget om konsumenten

Det är de megastora eller de vardagsnära butikskoncepten som står sig bäst i detaljhandelskonkurrensen. Det visar en analys från konsultbolaget WSP.

Bättre anpassning av utbudet och riktigt god tillgänglighet är nycklarna till framgång visar analysen som WSP i dag presenterar på seminariet Utveckla dina handelsfastigheter i Stockholm. - Framgångsreceptet är troligtvis riktigt stora megacentrum med ett brett utbud som lockar. Men till vinnarna hör även de centrum som ligger nära bostäder och kollektivtrafik och på så sätt kan förenkla konsumtionen i vardagen. Framtidens handelsplatser kommer också att vara mer mångfacetterade. Utvecklingen drivs av en ökad efterfrågan på mångfald och av detaljhandelsföretag som strävar efter att differentiera sig för att kunna ta en större marknadsandel, säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP Analys & Strategi, som sammanställt analysen. E-handeln är ytterligare en konkurrensfaktor. Allt fler konsumenter har lärt sig handla över nätet och företagen har blivit skickligare på att sälja. - Om man antar att e-handeln växer med 10 procent per år fram till 2030 kommer dess marknadsandel av den totala detaljhandeln att öka från fem till cirka 20 procent, säger Fredrik Bergström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058