NK försvarar uteliggarlakanen
Trendgurun Stefan Nilsson har valt ut produkterna, bland annat lakan med mönster av smutsiga kartonger och krukor med våldtäktsmönster som ska påminna om människors utsatthet. Hans tanke är att väcka debatt, och under helgen har kritiken varit stark i tidningar och i sociala medier."Osmakligt" anser många. Jörgen Eriksson, vd för NK Glas, Porslin&Kök säger att syftet med de olika produkterna har varit att väcka frågan om design kan skapa medvetenhet. - Jag är ledsen om vi provocerat, men vi tycker själva att det holländska företaget Snurk som säljer påslakanen har en god tanke. Överskottet från försäljningen går till projekt för unga hemlösa i Holland, och i varje land där produkterna säljs har överskottet gått till projekt i det landet, säger han. NK har köpt in ett litet antal lakan från Snurks hemsida,och de har gjort företaget uppmärksamt på debatten i Sverige. - Vi räknar med att Snurk kommer att låta överskottet från försäljnigen i Sverige komma svenska organisationer till godo. Det lakan som NK tagit in är slutsålda. - Det är många kunder som kommit in i dag och frågat efter dem. Vi hänvisar då till Snurks hemsida, säger Jörgen Eriksson till Dagens Handel.