23948sdkhjf

Det blev en god jul igen

Julhandeln 2011 blev bättre än vad många vågat hoppas på. Nu krävs det positiva tongångar för att svenskarna ska våga konsumera 2012.

Julhandeln slog nytt rekord igen. Försäljningen i detaljhandeln i december 2011 sprängde 65 miljardervallen. En förhållandevis blygsam ökning på 0,7 procent, men det var ändå tillräckligt för att få olyckskorparna som kraxande tvivlade på prognosen från HUI research om att julhandeln skulle slå förra årets försäljningssiffror. Men det ska också konstateras att alla i handeln inte är nöjda med det gångna julhandeln. Det är stora skillnader, både regionala och lokala, vad gäller olika köpcentrum och stadskärnor och i olika branscher. Sport- och fritidshandeln, som förra året gladdes åt en snörik och kall vinter som gjord för olika vintersporter, tappade rejält i årets julhandel. Likaså heminredningshandeln dippade och förvånansvärt även leksakshandeln. Att elektronikhandeln backade omsättningsmässigt är mindre förvånande med tanke på prispressen i branschen, volymerna ökade med med sänkta priser så blir det i slutänden mindre klirr i kassorna. Vilka branscher hade då en bra jul? Otippat var det i apotek, optikbutiker och färghandeln som decemberförsäljningen ökade. Och så livsmedel, julmaten är bland det sista som vi svenskar tycks dra ner på. Men att svenska konsumenter är så försiktiga är något som ändå förvånar branschen. Många kunder har egentligen mer pengar i plånboken än någonsin. Men de håller ändå igen på konsumtionen, medan däremot sparandet ökar. HUI research spår en försiktig tillväxt på 1,5 procent för detaljhandeln det innevarande året. Men det finns egentligen utrymme för mer. Kan regeringen uppfylla sitt löfte att öka sysselsättningen så har handeln mycket att vinna. Likaså om bankerna sänker och inflationen hålls på en låg nivå. Vi svenskar har i allmänhet en bra koll på vår omvärld och den sydeuropeiska krisen påverkar oss mer än man kunde tro. Oron över vad som kommer att hända i världsekonomin sätter helt klart spår i den privata ekonomin. Om Fredrik Reinfelts påstående om att Sveriges inflytande över den europeiska ekonomin ska påverka den svenska konsumtionen positivt återstår nu att se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11