Förtroendet för livsmedel ökar
Edelman Trust Barometer är en global, årlig undersökning som handlar om förtroende för företag, branscher och organisationer. Medan de flesta branscher har tappat i förtroende under 2011 har livsmedelsbranschen gått från 50 till 62 procent. Det innebär att Sverige nu är ikapp det globala förtroendegenomsnittet på 64 procent. Peter Wannding, kommunikationsansvarig på Livsmedelsföretagen, tror att livsmedelsindustrins lyhördhet för de senaste årens intensiva matdebatt är en viktig förklaring till det ökade förtroendet. - Företagen har blivit öppnare och tydligare med saker som varifrån råvarorna kommer, hur produktionen går till och användningen av tillsatser. Peter Wannding tror också att satsningen på Sverige – det nya matlandet påverkar bilden av livsmedelsindustrin. - Matlandssatsningen gör att allt fler får upp ögonen för att svenska livsmedel håller hög kvalitet, att vi har många innovativa producenter och att vi har en framgångsrik livsmedelsexport.