H&M fortsätter ta marknadsandelar
H&M-koncernens omsättning inklusive moms, ökade i lokala valutor, med 8 procent under räkenskapsåret december 2010 till november 2011. Totalt blev omsättningen, exklusive moms 109 999 miljoner kronor. Under året öppnade 266 nya butiker och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 1 procent. – Vi fortsatte att ta marknadsandelar under ett av de tuffaste åren på länge för klädhandeln i många länder. Det ser vi som ett kvitto på att kunderna uppskattar våra kollektioner, säger H&Ms vd Karl-Johan Persson Även situationen på inköpsmarknaderna har varit utmanande. Kostnadsinflationen har varit hög med ökade inköpskostnader för klädbranschen som följd, något som återspeglas i H&Ms resultat. Bruttoresultatet sjönk från 68 269 miljoner kronor till 66 147 miljoner. Koncernens resultat efter skatt blev 15 821 miljoner kronor (18 681).