Så ska EU förenkla e-handeln
Idag upplever många konsumenter en osäkerhet vid e-handel och tjänster online. Nuvarande bestämmelserna är ofta verkningslösa. Det är svårt att jämföra och tolka betalningssätten och leveranserna är dyra och opraktiska. – E-handeln i EU försvåras också av olika skatteregler. En harmonisering är positiv och förenklar för företag att verka i hela EU, men exakt vilka förändringar det kan innebära är för tidigt att säga, säger Mikael von Otter, näringspolitisk expert på It & telekomföretagen, till Svenskt näringsliv. För att få bukt med dessa problem har därför EU-kommissionen lagt fram en handlingsplan med 16 konkreta åtgärder som syftar till att fram till 2015 fördubbla e-handelns andel av detaljhandeln samt internetbranschens andel av EU:s BNP. – En ökad e-handel, som kommissionen eftersträvar, ger förstås möjlighet att öppna nya marknader för svenska företag. Det är dock viktigt att man funderar över hur man vill nå nya kundgrupper, vilket språk man använder på nätet, vilka värderingar de har med mera, säger Mikael von Otter.