Carrefour rapporterar svaga siffror
Den franska detaljhandelsjätten Carrefour rapporterar svag försäljning för fjärde kvartalet 2011.
Carrefour, som är världens näst största detaljhandelsföretag har sin största marknad i Europa. På den tröga europeiska marknaden utanför Frankrike tappade Carrefour 4,3 procent i försäljning jämfört med fjärde kvartalet 2010. I Frankrike minskade försäljningen med 2,4 procent jämfört med fjärde kvartalet året innan. För 2011 som helhet redovisar Carrefour en liten ökning 0,5 procent. Carrefours vd, svensken Lars Olofsson förklarar ökningen med att Carrefour gått riktigt bra på nya marknader. Latinamerina ökade med 6,8 procent och på den Asiatiska maarknaden steg föräljnigen med 2,6 procent. Carrefouraktien som är noterad på Parisbörsen har fallit med 35procent under 2011, skriver Dagens Industri