Svagt vinsttapp för VRG
Sko- och accessoarföretaget Venue retail groups (VGR) nettoomsättning sjönk från 219,2 miljoner kronor till 209,3 miljoner kronor under verksamhetsårets första kvartal (september-november 2011), jämfört med samma period i fjol. Men koncernens vd, Susanne Börjesson, är nöjd. – I ljuset av det svåra marknadsläget och utmanande väderförhållanden är vi nöjda med starten på verksamhetsåret. Rapporten för det första kvartalet visar på ett stabilt resultat, fortsatt god kostnadskontroll och bättre försäljningsutveckling än marknaden, skriver Susanne Börjesson i en kommentar. Koncernens vinst landade på 17,0 miljoner kronor (17,7) och det är framförallt skokedjan Morris som har gått starkt i Norge. – Jag framhåller gärna särskilt Morriskedjan i Norge som utvecklas mycket starkt. Värt att notera är att våra jämförelsesiffror för det gångna kvartalet föregående år var extremt starka med en ökning på 15 procent i jämförbara enheter. Under kvartalet har VRG fortsatt arbetet med att omvandla fler butiker till det nya accessoarkonceptet ”fashion & function”. Samtidigt har man bytt till bättre butikslägen på några orter och öppnat en ny butik i centrala Stockholm. Till våren fortsätter utvecklingen av konceptet. – Bland annat förnyar vi butikskommunikationen och ett tiotal butiker kompletteras med nya väggar för reseeffekter. Lojala kunder blir allt viktigare, vi fortsätter vårt arbete med att förbättra kundupplevelsen och utveckla våra kundklubbar på Rizzo och Accent. Under våren 2012 lanseras också Morris Member i Norge. Antalet butiker uppgick i november till 123 stycken, jämfört med 131 butiker samma månad i fjol. VRG driver kedjorna Accent, Morris och Rizzo.