Ökad försäljning men sämre resultat för MQ
Nettoomsättningen i MQ-kedjan blev 380 miljoner kronor under första kvartalet i bolaget verksamhetsår, en ökning med 3,3 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 1,1 procent, vilket nytillträdde vd Mats Gärdsell ser som tillfredsställande i en jämförelse med branschen i övrigt. – Vi fortsätter att prestera bättre än marknaden i jämförbara butiker. Skuldkris, varmt väder och kundernas återhållsamhet leder till en svår och utmanande marknad. Vi tar dock marknadsandelar och tappar endast -1,1% mot marknadens -7,9% i jämförbara butiker, säger han i en kommentar till rapporten. Bruttomarginalen under perioden september - november uppgick till 62,5 procent (64,5). – Som en konsekvens av det extremt varma vädret i första kvartalet har vi genomfört försäljningsfrämjande aktiviteter för vinterrelaterade produkter såsom jackor och stickat, vilket har lett till en lägre bruttomarginal än föregående år, säger Mats Gärdsell. – Den positiva effekten av försäljningsaktiviteterna är att vi går ur perioden med ett välbalanserat varulager.