Tung höst för Kappahl
Minskad försäljning och kraftigt minskat resultat – klädkedjan Kappahl har haft det fortsatt motigt i höst. - Det kommer att ta ytterligare något eller några kvartal innan sortimentsförbättringen får genomslag, kommenterar nya vd:n Johan Åberg.
Kappahl har kommit med rapporten för sitt första kvartal, perioden september- november. Ledningen sammanfattar själv läget som ”fortsatt svag försäljning men förbättrad lagersituation.” Kedjans nettoomsättning uppgick till 1 193 (1 341) miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 16 (146) miljoner kronor. –Kunderna har varit försiktiga, det ser vi inte bara i våra egna siffror utan även i besöksstatistik från många köpcentra och i finansiell statistik, kommenterar vd Johan Åberg. Han konstaterar att kedjan ”fortsätter att göra en svag prestation i marknaden” och pekar ut damsortimentet som den svaga punkten. Här har förbättringsåtgärder genomförts men det tar tid innan de ger genomslag.