23948sdkhjf

Svag tillväxt i detaljhandeln 2012

Europa spås gå in i en recession år 2012. Detta kommer att minska tillväxten i den svenska detaljhandeln. Enligt december månads konjunkturbarometer från HUI research landar nästa års detaljhandelstillväxt på 1 procent. Dagligvaruhandeln tros bli en vinnare.

Den minskade efterfrågan i Europa gör att svensk export minskar, och detta kommer att påverka svensk arbetsmarknad. Hushållen reagerar genom att spara mer och minska konsumtionen. Jonas Arnberg , analytiker på HUI research, framhåller att detaljhandelstillväxten dock kommer att gynnas nästa år av att fokus kommer att flyttas från restaurangbesök till hemmamåltider, och från bilköp till annan konsumtion. - Vinnarna blir dagligvaruhandeln, och de branscher som är relaterade till barn och hälsa. Sporthandeln kommer även fortsättningsvis gå bra, säger han. Regering och riksbank kommer inte att kunna hjälpa till på samma sätt som under den förra lågkonjunkturen då räntesänkningar och skattesänkningar gav de flesta hushåll mer pengar i plånboken. - Styrräntan är redan låg, och bankerna är inte så benägna att sänka sina räntor, eftersom de kan behöva ta höjd för en internationell finanskris, säger Jonas Arnberg. Han hävdar också att regeringen inte som under förra mandatperioden kan agera som de vill. - Det vore välkommet med en skattesänkning, men det parlamentariska läget gör att regeringen inte får igenom sina förslag i riksdagen. Därför kan hushållen inte räkna med konsumtionsstimulans via sänkta skatter. Konkurrensen inom detaljhandeln ökar, och Jonas Arnberg förutser att antalet konkurser inom detaljhandeln kommer att öka till följd av pressade marginaler, och minskad försäljning när hushållen avstår från konsumtion de inte betraktar som nödvändig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111