7 av 10 julshoppar minst lika mycket
– Det är alltid intressant att se hur konsumenterna väljer att spendera under julen. December är vår viktigaste månad och hitintills är vi mycket nöjda och har fina indextal i december. I år kom julhandeln igång relativt tidigt vilket även resulterade i att november blev en stark månad, säger Ann-Christin Edling Jönsson, tf vd på Åhléns, i en kommentar. Mest pengar lägger männen på julklappar, och de tycker att kvalitet och design är viktigt när de julshoppar. Kvinnorna köper helst sådant som finns på mottagarens önskelista, men tycker också om att överraska. Det är marginellt fler som prioriterar välgörenhet och hållbara klappar under granen. En tendens i årets undersökning är också att fler väljer bort den äkta granen för en i plast, andelen med äkta gran sjunker med 5 procent. Vanligast är plastgranen i Norrland, där 44 procent väljer en gran som inte barrar. Åhléns började med sin julundersökning i fjol, och tanken är att det ska vara en årlig mätning. I år deltog 1 017 svenskar i undersökningen via webben.