Ica prisat för varumärkesvård
”Konceptet bakom det här varumärket har idag så stor acceptans bland oss konsumenter att siffror nästan blir överflödiga som bevis för att det fungerar. Gång på gång lyckas man överraska med nya infallsvinklar utifrån ett och samma kreativa koncept; ett koncept som klarar av att följa säsonger, fånga upp aktuella händelser och som till och med får oss att fundera lite extra över vad det är för slags fördomar vi bär med oss genom livet”, skriver juryn i motiveringen till Icas vinst. Bakom Icas framgångsrika marknadsföring står reklambyrån King. Kategorin Internationell reklam kammades hem av Husqvarna med kampanjen Evolution, kategorin konsumentreklam av Apoteket med Apotekets magkampanj och kategorin producentreklam av Posten med kampanjen Kom närmare med DR. Stockholms Stadsmission plockade hem en 100-wattare för sin kampanj Hjälp oss att bryta en gammal jultradition, i kategorin Samhällsreklam och Pause Ljud & Bild tog priset i kategorin Smartreklam med sin kampanj The Human jukebox.