Gina tricot slår av på takten
– Det är dags att utveckla de butiker som finns, säger han. Gina tricot har haft extremt höga tillväxttal. Företaget har på tio år utvecklats exceptionellt på den svenska marknaden. Det tog bolaget 18 månader att etablera sig i både Norge, Finland och Danmark. Och 2010 gick bolaget in på den tyska marknaden. I dag ligger 50 procent av omsättningen utanför Sverige. Men tillväxttakten har avtagit procentuellt sett. Gina tricots marknadschef Victor Appelqvist förklarar inbromsningen med att klädbranschen generellt håller på att sätta sig. – Det är inte samma spring på gatorna och inte samma expansionshets längre. Nu är det dags att i stället utveckla de butiker som finns, säger han. Victor Appelqvist medger att utlandsexpansionen har gjort att företaget inte har fokuserat ordentligt på de svenska butikerna, men att det nu är dags för det. Startskottet är Stockholmsbutiken på Götgatan, kedjans svenska flaggskeppsbutik, som i förra veckan nyinvigdes. – Här syns vårt nya koncept så som det ser ut i exempelvis Berlin. Övriga svenska butiker kommer att göras om efter konceptet, säger han. Att företaget går in i en lugnare fas yttrar sig också i att produktutbudet breddas. I januari kommer en sportkollektion att vara ute i butik, med lågt prissatta funktionskläder i starka färger. Läs hela artikeln i Dagens Handel nummer 48 som utkommer idag, fredag. Foto: Maj-Britt Rehnström