Kritik mot Icas kompispriser
Det var vecka 17 som Ica-koncernen gick ut med en av sina största reklamkampanjer någonsin och där Ica-koncernen utlovade den största prissänkningen någonsin på 400 av Icas egna varor. Prissänkningskampanjen kallades ”kompispriser”. Enligt Matvarupriser.se har Ica-handlarna dock varit fria att sätta priserna på varorna. Det har gjort att konsumenterna riskerar att gå miste om de prissänkningar som Ica lovat i kampanjen. Nu har KO underkänt Icas skrivelse efter att KO tidigare krävt ett yttrande i ärendet. KO vill nu att Ica ska redovisa och bevisa att den prissänkning Ica marknadsfört ut mot konsument verkligen ägt rum. I snitt ska prissänkningen vara 10 procent på 400 varor. - En del varor kan sänkas med mer andra med mindre. Men uppskattningsvis blir sänkningen på de utvalda varorna runt 10 procent, förklarade Jenny Egeland, pressekreterare på Ica koncernen i en tidigare intervju med Matvarupriser.se. Konsumentverket/KO har konstaterat att det i flera butiker, och för en stor andel av de aktuella varorna, varit små prissänkningar på cirka 2-5 procent. Detta kan, enligt Konsumentverkets/KO:s mening, inte anses vara väsentliga prissänkningar. Myndigheten anser således att den påtalade marknadsföringen är vilseledande.