23948sdkhjf

Färre nöjda kunder för Systembolaget

Kundnöjdheten i detaljhandeln sjönk enligt Svensk Kvalitetsindex 2011. Sett till bransch tappar Systembolaget och apoteksbranschen mest, och inom dagligvaror rasar exempelvis Lidl ordentligt. Byggvaruhandeln klarar sig bra.

Systembolagets tapp är ett trendbrott efter ständigt nöjdare kunder sedan 2003. I år rasar Systembolagets nöjdhetstal med fem enheter och hamnar under 70, vilket senast hände år 2006. Personalen är fortfarande populär bland kunderna, medan produktkvalitet, utbud och tillgänglighet sänker betyget. Apoteksbolagen, som ligger högt jämfört med resten av detaljhandeln, har tidigare legat på 75, men tappar nu 3 enheter. Kronans Droghandel minskar mest, med 4,7, tätt följd av Apoteket Hjärtat som tappar 4,3 enheter. Apoteket AB är det apoteksföretag som tappar minst. Inom byggvaruhandeln är kunderna dock fortsatt nästan lika nöjda som tidigare, branschen tappar 0,6 enheter. Hornbachs kunder är nöjdare än tidigare, och har tillsammans med lokala byggvaruhandlare det bästa betyget i branchen. Dagligvaruhandeln i stort klarar sig bra och tappar 1,4 enheter. Skillnaderna mellan olika aktörer är dock större än tidigare. Ica toppar liksom tidigare av storkedjorna, men har liksom Coop bara tappat marginellt i kundnöjdhet. Mest nöjda kunder har City Gross. Mest av dagligvaruaktörerna tappar Lidl, som minskar med hela 7 enheter. Lidl får lägre betyg på alla områden, men framför allt inom produktkvalitet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062