Nätpremiär för Stor o liten
Inom fem år kommer handeln av leksaker på nätet att ha femdubblats. Det tror vd:n för Stor o liten, Sebastian Schröder. I dag utgör nätförsäljningen 4 procent av den totala leksakshandeln. – Marknaden för leksaker på nätet har hittills varit omogen, vi ser att e-handel är en lösning som används av allt fler, säger vd Sebastian Schröder. Några fysiska butiker är inte aktuellt för leksaksaktören. – Just nu har vi fullt fokus på online, men vi utesluter inte butiker i framtiden, säger Sebastian Schröder till Dagens Handel. Inom drygt ett år, 2013, beräknar företaget att visa lönsamhet. För att nå ut till konsumenterna satsar nu Stor o liten på marknadsföring online: banners, sociala medier och prisjämförelsesajter, men även i print och tv-reklam. Stor o liten försvann i samband med att KF sålde varumärket till danska BR-Leksaker år 2000, som sedan avvecklade varumärket. Kidsplay, som driver e-leksaker.se, förvärvade varumärket i maj i år. Bakom lanseringen står förutom vd Sebastian Schröder, riskkapitalbolagen Fortunator och Cumulonnimbus capital partners.