Konsumenter sviker klädhandeln
Sex av tio svenskar drar ner på klädköpen i lågkonjunktur, det visar en färsk konsumentundersökning från informations- och mätningsföretaget Nielsen. – Det ser ut precis som under den förra lågkonjunkturen. Anledningen är att kläder är lätt att dra in på. Mat måste man ha, men nya kläder behöver man inte köpa, säger Bo Ekström, vd för Nielsen Sverige. Under årets andra kvartal har Nielsen frågat konsumenterna om de tänker spendera mindre pengar på nya kläder när det blir sämre tider. 57 procent av de tillfrågade svarar att så är fallet. Under det tredje kvartalet svarar nästan lika många, 56 procent, att man drar in på klädköpen i tider av finansoro. Enligt Bo Ekström blir det med stor sannolikhet inte bättre under årets fjärde kvartal. – När vi genomför konsumentundersökningen i det fjärde kvartalet tror jag inte att det har blivit bättre. Det känns som om lågkonjunkturen biter sig fast i Sverige. Att lyckas vända den negativa trenden i klädhandeln är svårt, men det finns åtgärder som svenska klädföretag kan vidta. En är att söka sig till nya marknader. – Man kanske ska börja se sig om efter nya marknader. Fram till nu har exempelvis Asien visat god tillväxt. Om detta går beror så klart på företag och produkt, det är ju svårt att ställa om produktionen över en natt. Men det gäller att sprida riskerna, säger Ola Toftegaard, vd på Sveriges textil- och modeföretag, Teko.