23948sdkhjf

Designtorget krymper formatet

Mindre butiker, shop-in-shops och tillfälliga pop up-butiker är framtiden för butikskedjan Designtorget. – Läget är viktigare än storleken, konstaterar Designtorgets vd Lasse Folt.

På torsdag öppnar Designtorget två nya butiker, båda med lite mindre yta och i lägen där det rör sig mycket människor. Den ena butiken ligger i Stockholms centralstation och den andra i Göteborg centralstation. Trots att butiksytorna är begränsade, på mellan 100 och 120 kvadratmeter, så är Designtorgets vd Lasse Folt mycket optimistisk över butikerna. – Vi lyfter ut exempelvis möbler och belysning och satsar på småprodukter, men kommer säker sälja för 8–10 miljoner kronor i de här butikerna, säger han. Designtorget har goda erfarenheter av mindre butiker i centrala lägen, Lasse Folt säger att butiken på Kungsgatan i Stockholm som bara är på 116 kvadratmeter är kedjans mest lönsamma. Däremot har man sämre erfarenheter av butiksatsningar ute i landet, butikerna i Sundsvall, Linköping och Västerås stängdes efter bara något år. – Men vi ser möjligheter att komma tillbaka, inte i form av större butiker utan som shop-in-shops, säger han. Dessutom för man förhandlingar med andra aktörer i Sverige, vilka vill Lasse Folt inte avslöja, men det handlar om att öppna shop-in-shops även i stadskärnor runt om i Sverige – och då inte bara i storstäder. – Vi ser två vägar att gå framöver, dels gå in med riktiga butiker i andra länder dels fortsätta med shop-in-shops. Och det troliga är att vi fortsätter med en kombination av dessa. Länder som är intressanta för Designtorget är i första hand Holland, Tyskland och England, och Lasse Folt ser det inte som otroligt att man öppnat butiker i något av dessa länder inom ett år eller ett och ett halvt. – Även om vi öppnar riktiga butiker där så kan vi komplettera med shop-in-shops även i dessa länder, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081