23948sdkhjf

Franska jätten här

Om en vecka öppnar den franska sportgiganten Decathlon sitt första varuhus i Sverige. Dagens Handel har fått en exklusiv intervju med Guido Monferrini, landschef och högste ansvarig för etableringarna i Sverige. Han berättar om Decathlons affärsidé och företagets planer för den svenska sporthandelsmarknaden.

I och med varuhusöppningen i Pripps gamla bryggeri strax utanför Stockholm tar Decathlon storhandelsformatet i sporthandeln till en helt ny nivå. Decathlon öppnar inga varuhus mindre än 2 000 kvadratmeter och vissa av kedjans varuhus uppgår till så mycket som 12 000 kvadratmeter. Varuhuset i Stockholm har en yta på 7 000 kvadratmeter och blir därmed Sveriges största sportbutik. – Vårt koncept är att ha all sport under ett tak, 70 sporter finns representerade i varuhuset, säger Guido Monferrini, Decathlons Sverigechef. Det har tagit Decathlon nästan tre år att etablera sig på den svenska marknaden och när man nu gör det är det på en hårt konkurrensutsatt sportmarknad. – Anledningen att det har tagit tid är att vi har studerat och analyserat förutsättningarna, så arbetar vi alltid när vi går in på en ny marknad. Vi vill vara bäst på våra lokala marknader. I Sverige finns enligt Guido Monferrini både för- och nackdelar. Fördelarna är att svenska konsumenter är drivna av hälsotrenden, samtidigt som årstiderna driver försäljningen av olika produkter. – Vi har allt i butiken året om och eftersom vi täcker all sport behöver vi inte ändra sortimentet efter säsong. Nackdelen med Sverige är att det är en relativt liten marknad jämfört med andra europeiska länder. Trots det ska Decathlon öppna fler svenska butiker, främst i mellersta och södra Sverige. – Vi har köpt mark i bland annat Barkarby i Stockholm och i Helsingborg i Skåne. Vi ska investera stort i Sverige och kommer snart att finnas i alla större städer. I mars näst år öppnar vi även vår svenska e-handel. I dag ligger Decathlons fokus på Sverige, därefter är det möjligt att vi tar steget till resten av Skandinavien. Varuhuset i Bromma påminner i stor utsträckning om ett lager. Gångarna är breda, golvet är grått och i taket hänger rader av lysrör. Mindre produkter, som fotbollar och vattenflaskor är ställda på stålhyllor eller inlagda i korgar. Större produkter som pingisbord och cyklar står färdigmonterade på golvet. – Produkterna ska stå i centrum och det är de som ska synas, inredningen kommer i andra hand. En intressant detalj är att bland andra Adidas levererar skor till Decathlon utan kartong. – Folk kastar ändå skokartongen när de kommer hem. Genom detta avtal sparar vi på miljön och vi drar ner på kostnaderna. Decathlon har tagit testmöjligheterna i butiken ett steg längre än konkurrenterna. I anslutning till det nya varuhuset kommer det att finnas ett 1 000 kvadratmeter stort test- och lekområde, med bland annat basketplan. Inne i varuhuset finns en 30 kvadratmeter stor ishockeyrink. – Man ska kunna prova skridskor före köp, man kan spela basket och utomhus till och med paddla kanot. Inne i butiken finns ytor där man kan testa flera sporter, exempelvis golf, pingis och cykling. Läs mer i nummer 46 av Dagens Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063