”Gallerix ledning agerar hotfullt”
– Gallerix agerar oprofessionellt. De har inte ens försökt komma till tals med mig, säger Bodil Abrahamsson, som driver Gallerixbutiken i Mora. – Jag har arbetat med butiken sedan 1995, har två anställda och har alltid älskat mitt jobb och talat väl om Gallerix. Nu blir jag så frustrerad över att de inte ens försöker tala med mig och boka ett möte. Kanske skulle det ha varit lätt att hitta en lösning så att de kunnat ta över min butik, i stället för att uppträda näst intill hotfullt, säger Bodil Abrahamsson. Bakgrunden är att Gallerix ledning vill ta över sina franchisebutiker för att driva dem i egen regi. Som Dagens Handel skrev om i förra veckan har det uppstått konflikter med flera av franchisetagarna eftersom Gallerix erbjudit ingen eller låg kompensation för butikerna. Bodil Abrahamsson är en av de berörda franchisetagarna. Vid två tillfällen har Gallerix ledning, eller representanter, kommit oanmälda in i butiken och velat att hon på stående fot ska skriva under papper. – Jag stått med butiken full av kunder och diskuterat de här sakerna mitt framför dem. Det känns inte bra, berättar hon. Även Elin Abrahamsson har dåliga erfarenheter från Gallerix. Hon sålde sin butik i Östersund för ett tag sedan. – Gallerix hade en aggressiv framtoning: Sedan dröjde det dessutom ett halvår innan jag fick mina pengar, säger Elin Abrahamsson. Bodil Abrahamsson återkommer till vad hon kallar oproffsigt agerande av Gallerix ledning: – De ställde in det sedvanliga höstmötet i år. I stället för att använda det till att diskutera och förklara läget för oss franchisetagare skickade de bara ut ett brev. Det är respektlöst. Dagens Handel har sökt Gallerix ledning för en kommentar. Läs mer i dagens nummer av Dagens Handel.