23948sdkhjf

Ikeas varumärke försvagat

kea, Telia och Marabou är de tre varumärken som tappat mest i styrka hos konsumenterna under det senaste året.

Det visar en ny undersökning från Indikat och Yougov, som mätt utvecklingen för 23 svenska stora varumärken. 21 av de analyserade varumärkena har tappat i styrka, skriver Dagens Media. Ikeas så kallade Brandindex, som går upp till 100, har fallit från 57,5 till 50,5 sedan i fjol. Telia har fallit från 27,4 till 13,6 och Marabou från 47,6 till 41,9. Konsumenternas allmänna intryck och deras upplevelse av kvaliteten är de kriterier som främst har fallit för de svenska varumärkena. Den svajiga konjunkturen tros också ha påverkat tilltron till olika märken. – Sett med ett större perspektiv och över tid så finns också forskning som visar att det blir både svårare och dyrare att bibehålla ett starkt varumärke hos konsumenter på grund av den ständigt ökande informationsmängd som vi möts av, säger Farzad Golchin, ansvarig för Brandindex på Yougov, i ett pressmeddelande. Bara två varumärken har stärkts under året: If och SAS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062