23948sdkhjf

Svenskarna e-handlar för 1,5 miljarder utomlands

Var tredje svensk söker sig till utländska nätaktörer för att göra klipp och nå ett större utbud, och allt fler svenska e-handelsföretag går utanför landets gränser. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.

I dag är konkurrensen om e-handelskunderna hårdare än någonsin. Svenska konsumenter handlar främst hemelektronik, kläder och skor samt böcker och media på nätet. Hela nio av tio konsumenter har använt internet för att genomföra ett köp, det visar rapporten Så handlar vi på nätet 2011 från Svensk handel. – En bidragande faktor till detta är att säkerheten har blivit bättre. En stor majoritet av konsumenterna ser i dag nätet som en säker försäljningskanal, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel. På senare år har e-handeln blivit allt mer global och i dag är det vanligt att handla, inte bara från det egna landet, utan även utanför de geografiska landsgränserna. Svenska företag säljer till kunder i hela världen och svenska konsumenter handlar från utländska webbutiker. Svenskarnas utländska e-handel uppgår i år till 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 5,3 procent av den totala e-handeln och är en ökning med cirka 20 procent från i fjol. – Var tredje svensk har handlat från utlandet. Konsumenterna ser möjligheter att med nätets hjälp göra klipp och dra nytta av ett större utbud. Samtidigt ser svenska företag möjligheter i att nå marknader även utanför Sverige. I Svensk Handels undersökning har 75 procent av 200 tillfrågade e-handelsföretag försäljning till utlandet jämfört med 60 procent i fjol. – De företag som inte säljer till utlandet anger logistikproblem och att det verkar krångligt som främsta orsaker. Samtidigt pekar undersökningen på att svenska konsumenter faktiskt inte alltid vet om de handlar från en svensk eller utländsk aktör. – Det har blivit svårare för konsumenten att veta om de handlar från en utländsk e-handel eftersom många företag anpassar sina nätbutiker till de lokala marknaderna genom exempelvis språket. Något som har ökat stadigt är företagens internationella marknadsföring. 4 av 10 företag har genomfört någon marknadsföring på marknader utanför den svenska i syfte att öka försäljningen. Vid den första mätningen för tre år sedan låg den siffran på 22 procent. Vilket innebär nästan en dubblering i den internationelle marknadsföringen. Svensk Handel driver frågor för att få ett enklare och mer lättbegripligt regelverk kring internationell e-handel. – Om svensk e-handel ska öka sin internationella andel måste lagar och regler inom EU harmoniseras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055