Nytt digitalt presentkort lanseras
12 svenska detaljhandelsföretag, bland andra Stadium, Clas Ohlson, Indiska, har deltagit i ett försök som pågått i åtta veckor. Testpersonerna har varit vänner och närstående till Wrapp-vdn Hjalmar Winbladh och hans medarbetare, Wrapp-presentkorten har spridits viralt, och under försöksperiodenhar 10 000 användare skickat 25 000 digitala presentkort. Idén är enkel: Wrapp är en app som är ansluten till Facebook. Den påminner om vänners födelsedagar och andra händelser. Den som vill fira en vän kan välja ett presentkort. Det finns kostnadsfria presentkort, men det går också att lägga till ett värde. Gemensamma vänner meddelas att någon i nätverket gett en present, och den som vill kan köpa till ytterligare värde till presentkortet. Den som får presenten laddar ner appen och löser in presenten i butiken. Hjalmar Winbladh visar hur det fungerar på sin Iphone, och berättar att han fyllde 43 i söndags. Hans vänner har gett honom presentkort till ett värde av 3000 kronor. - Det är lika lätt som att skicka en hälsning, säger han. Niklas Zennström och hans internationella riskkapitalbolag Atomico investerar 5,5 miljoner dollar. Tanken är att snabbt etablera Wrapp på USA marknaden och i Storbritannien.