23948sdkhjf

Stark julhandel på nätet

Trots skakig konjunktur visar e-handeln höga tillväxttal. Det framgår av den senaste e-handelsbarometern från Posten.

Tillväxten i den traditionella detaljhandeln har i princip stannat av. För tredje kvartalet i år blev tillväxten bara 0,4 procent. E-handeln däremot tuffar på med en tillväxt på hela 10,8 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Prognosen för helåret 2011 är att e-handeln med varor kommer att omsätta 27,5 miljarder kronor – en ökning med 10 procent mot 2010. – Det finns en hoppfullhet hos e-handlarna som jag tycker är uppfriskande denna höst, när detaljhandeln i övrigt ger dystra prognoser, säger Arne Andersson, distanshandelsexpert på Posten. Årets julhandel spås gå betydligt bättre på nätet än i fysiska butiker. Försäljningen beräknas landa på 5,4 miljarder kronor, och de konsumenter som julhandlar kommer i genomsnitt att handla varor för 2 143 kronor. Den åldersgrupp som planerar att spendera mest är 50–64-åringarna som spås näthandla julklappar för 2 662 kronor. Slipper trängsel Böcker, DVD-film och leksaker är de populäraste klapparna. Arne Andersson påpekar att den fysiska boken håller ställningarna, trots allt tal om att läsplattorna kommer att ta över. Det främsta motivet för att handla julklappar på nätet är att det är enkelt och bekvämt, 68 procent. Hela 60 procent av de svarande har angett att de näthandlar för att slippa trängas i affärerna, och 54 procent gör det för att spara tid. Leverans direkt hem tilltalar 39 procent, medan lika många motiveras av att priserna är lägre. De som näthandlar sina julklappar siktar också på att bli färdiga med julklappsinköpen i god tid. E-handelsföretagen väntar att försäljningstoppen kommer att ligga i första halvan av december. Arne Andersson påpekar dock att julen ligger perfekt ur e-handelssynpunkt i år. – Julafton ligger på en lördag, och det kommer att märkas på paketmängderna dagarna före jul, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11