23948sdkhjf

Citygross lyfte Bergendahls

Bergendahls ökade både omsättning och resultat under det senaste verksamhetsåret (sept 2010 - aug 2011). Det är främst versamhetsområdet Bergendahls food, med bland annat Citygross, som skapar den positiva utvecklingen.

Det preliminära bokslutet för Bergendahl & Son AB:s brutna räkenskapsår som avslutades den 31 augusti, visar visar på såväl förbättrad nettoomsättning som ökat rörelseresultat. Nettoomsättningen ökade med 2,5 procent till 10 250 miljoner kronor och rörelseresultatet steg från 67 till 73 miljoner kronor. Bergendahls food visar ett av de bästa resultaten hittills. De 32 Citygross-stormarknaderna och 3 Eko-butikerna ökade försäljningen med 6 procent under året. Totalt omsatte den egna detaljhandeln och partihandeln inom food nästan 9,5 miljarder kronor. För Bergendahls fashion med den egenägda kedjan Glitters gick det mer knackigt. Efter att grossistverksamheten avvecklats minskade affärsområdets omsättning med med 2,9% till 570 miljoner kronor. Inom affärsområdet Bergdenahls home deco, har under verksamhetsåret Bolaget avyttrats och ett arbete med att konsolidera verksamheten startats. Omsättningen i Granit- och Duka Polen-butikerna blev 178 miljoner kronor. - I en turbulent miljö med dämpad privat konsumtion är det glädjande att koncernen ökar sin försäljning och förbättrar sitt resultat. Särskilt glädjande är att koncernens ”motor” Bergendahls Food med City Gross går bättre än marknaden i stort, säger Spiros Mylonopoulos, vd och koncernchef för Bergendahl & Son AB i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078