Så möter kedjorna de nya spelarna
Utmanaren Usports öppnade i förra veckan sin första butik utanför Malmö. Målet är 20 sportvaruhus i storformat. På sikt vill kedjan omsätta två miljarder kronor – 100 miljoner per varuhus. Usports huvudägare och riskkapitalist Jonas Engwall tror på branschen. Han räknar med en fördubbling av branschens omsättning de kommande tio åren, där han tror att de stora sportvaruhusen kommer att ta 20–30 procent av den totala marknaden. Även den franska sportjätten Decathlon är på offensiven. Första varuhuset på 7 000 kvadratmeter öppnar i slutet av november. Kedjan ska etablera sig i Halmstad och är på gång att köpa mark vid Väla utanför Helsingborg. Och fler orter är på gång. Man kommer att satsa offensivt, framför allt i södra och mellersta Sverige. De etablerade kedjorna samt XXL har strategin färdig för att möta den nya konkurrensen. INTERSPORT Intersport med totalt 158 butiker och tre nyöppningar nästa år, räds inte den ökande konkurrensen. – Vi har stor respekt för de nya aktörerna, men att nya profiler kommer in påverkar inte våra planer på hur vi kommer att arbeta i framtiden. Med nya aktörer kommer marknaden att fortsätta växa och utvecklas, Intersports vd Fredrik Johanson. Konceptet Megastore – Intersports storbutiksformat – är ännu i sin linda. Under året har butikskonceptet, där kunden ska uppleva och prova sporterna i butiken, etablerats på fem orter i Sverige. Dessutom diskuteras såväl utbyggnader av befintliga butiker som andra nyetableringar. Var ser ni potential att växa? – Befolkningsmässigt är den största tillväxten i storstadsregionerna, vilket naturligtvis drar till sig högre uppmärksamhet. Men det handlar om att utveckla vårt butiksnät över hela riket, säger Fredrik Johanson. STADIUM Stadium har skruvat upp etableringstakten ordentligt. – Den här hösten öppnar vi fler butiker än någonsin, både i Sverige och i Finland, totalt åtta stycken. Vi har aldrig haft en så snabb etableringstakt, säger Stadiums vd Gustaf Öhrn. Sportkedjan utökar nu också sitt lågpriskoncept, Stadium outlet, för att möta den allt tuffare konkurrensen i branschen. Stadium var först ut på den svenska marknaden med butiker i storformat. – Det är ett koncept som har gått väldigt bra och som vi kommer att få se mer av, säger Petra Sjöstrand, presschef på Stadium. Stadium ska utveckla sin verksamhet på befintliga marknader genom sina tre koncept, Stadium, Stadium plus och Stadium outlet. De två sistnämnda butikskoncepten är de som just nu växer snabbast på den svenska marknaden. – Under hösten kommer vi att utöka från tio till tretton Stadium outlet, säger Gustaf Öhrn. TEAM SPORTIA Team sportias vd Fredrik Andreasson tror att någon eller några aktörer kommer att bli desperata eftersom deras planer inte kommer att hålla när spelreglerna i sporthandeln ändras. Team sportia har i dag 122 butiker i Sverige och är starkt förankrade i medelstora städer. Kedjan har bland annat två butiker i Jönköping och ytterligare en flaggskeppsbutik med breddat sortiment i storformat i två plan ska öppna i november 2013. – Vi har planerat länge för förändringarna i sporthandeln. Vi har gjort vår kartläggning och har planerat i över två år, det känns som det är dags att matchen börjar, säger Fredrik Andreasson, vd på Team sportia. När såväl utländska som nya svenska aktörer vill in på den attraktiva sportmarknaden gäller det att ha gjort sin hemläxa för att överleva. Tydlighet kommer att vara ett viktigt konkurrensverktyg. – Att hitta sin roll och position i marknaden kommer att bli viktigt och utmaningen är att göra det tydligt till kund. Vi ska inte glömma att sportbranschen växer och den som lyckas med analys och utförande har stora möjligheter. XXL sport och vildmark XXL sport och vildmark har i höst funnits på den svenska marknaden i ett år. Prognosen är att man når en omsättning på 660 miljoner under det första verksamhetsåret, då man öppnat fem butiker i Sverige. – Marknaden växer inte i takt med vår omsättning, så det är klart att det är kännbart för vissa, konstaterar vd:n Marcus Wibergh. Den höga expansionstakten har kommunicerats från dag ett – inom ett par år ska kedjan ha 25 butiker och en omsättning på 1,2 miljarder kronor i Sverige. Samtidigt öppnar man för att det på sikt kan bli dubbelt så många butiker. Ingen specifik tidsram är dock satt. – Framför allt ska vi växa med kvalitet. Vi är väldigt kräsna när det gäller etableringen, säger Marcus Wigårdh. Vid kommande etableringar letar XXL både externa lägen och citylägen. – Vi har ett koncept som passar utmärkt i citylägen, det har vi sett i Norge. Dessutom tror man mycket på nätet som försäljningskanal. Webbshopen ligger redan på utvecklingsstadiet, en lansering väntas under den första delen av 2012. Läs mer i Dagens Handel som kommer ut i dag.