Klädbranschen vill rea sig ur krisen
Samtidigt är reor mitt i innevarande säsong en växande trend på den svenska klädmarknaden. Något som enligt experterna kan urholka klädbranschen. HUI researchs prognos för klädhandelns totala tillväxt i år landar på blygsamma 2,0 procent. För att få fart på försäljningen syns nu reaskyltar och kampanjpriser runt om i landets butiker. Och enligt branschexperterna är detta en oroväckande utveckling. – Reor mitt i säsong gör att köphetsen intensifieras. Det är viktigt att branschen arbetar tillsammans för att höja värdet på produkterna, man måste tjäna mer pengar på färre plagg på lång sikt. Som det ser ut nu går utvecklingen åt det motsatta hållet och det skapar ingen bra ekonomi i butikerna, dessutom är det förkastligt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger branschtidningen Habits chefredaktör Katarina Angelin. Reor mitt i säsong, midseason sale, är ett utländskt fenomen som har kommit till Sverige på senare år. Men till skillnad från exempelvis USA är reorna på den svenska marknaden inte hårt begränsade till en viss period. I Sverige dyker reor upp då och då, vilket skämmer bort konsumenten.