23948sdkhjf

Tre av fyra surfar inför köp

Var femte svensk köper eller säljer på nätet, och hela 75 procent surfar efter information innan de shoppar varor eller tjänster.

Mest surfar männen efter handelsrelaterad information, åtta av tio svenska män gör informationssökningar på nätet inför ett köp. Bland kvinnorna är motsvarande siffra 71 procent. Det visar SCB:s rapport IT bland individer. Rapporten visar också att över hälften, 54 procent, av svenskarna idag är aktiva på sociala nätverkssajter som exempelvis Facebook och Twitter. Föga oväntat är de yngre medborgarna mest aktiva, och i åldersgruppen 16–24 år är 95 procent av männen och 93 procent av kvinnorna aktiva på sociala nätverssajter. Generellt sett är kvinnorna mer sociala på nätet än männen. Tydligast är den skillnaden i åldersgruppen 45–54 år, där 52 procent av kvinnorna är aktiva på sociala nätverkssajter, men endast 30 procent av männen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078