23948sdkhjf

Rebell med säljflyt

I november är det två år sedan dagligvarukedjan Matrebellerna drogs igång av avhoppande Vihandlare. Sedan dess har försäljningssiffrorna pekat uppåt. Dagens Handel har träffat Thomas Biverstedt, en av rebellerna med tre Matdaxbutiker i Stockholmsområdet.

Torget i Stockholmsförorten Hökarängen andas 50-tal, med gågata och tidstypiska neonskyltar. Men innanför dörrarna till Matrebellenbutiken Matdax är det i allra högsta grad 2011. En vanlig tisdagseftermiddag i oktober är det full kommers. Köerna ringlar långa till kassorna. Folk har lastat korgar och vagnar till bristningsgränsen med granatäpplen för 20 kronor kilot, märkeschoklad för fem kronor stycket och massor av annt till priser som brukar benämnas sådant som ”pangpriser”. Hos Thomas Biverstedts Matdax i Hökarängen handlar så kallat vanligt folk. De som håller Sverige igång, varje dag, året runt. De flesta kommer inte till torget i Hökarängen med bil utan utnyttjar tunnelbanan, som mynnar strax intill. – Folk inne i stan verkar inte var prismedvetna alls, säger Thomas Biverstedt, Matdax ägare och grundare. Han ger i rask följd en mängd prisjämförelsexempel med skillnader så stora som flera tior på enskilda varor, plockade från butiker som bara ligger några tunnelbanestationer bort. Priserna med kronor och ören sitter som ett rinnande vatten. Thomas Biverstedt köpte butiken i Hökarängen 1992. Butiken har i dag 945 kvadratmeter säljyta med fem kassor öppna från klockan sju på morgonen till tio på kvällen, 365 dagar om året. Personal motsvarande 40 heltidare jobbar i butiken. I dag omsätter butiken 180 miljoner kronor. Tanken är att den summan ska öka till 202 nästa år. – Vi har fått fler kunder och ett högre snittköp. Vi har breddat sortimentet, och har bland annat ett helt skepp med utländska konserver. Vi kan också ta in tillfälliga partier med bra marginaler, berättar Thomas Biverstedt. Varje dag kommer färskt kött in till butiken, där den packas. – Allt går åt. Alltid. Thomas Biverstedt har ytterligare två Matdaxbutiker. Alla ligger i närcentrum i Stockholms södra förorter med tunnelbaneläge. Hagsätrabutiken byggs ut i apotekslokalen intill. I november öppnar den med bland annat nya kylar och frysar och större frukt- och gröntavdelning. Butiken i Hagsätra omsätter i dag 88 miljoner kronor. För 2012 ligger planen på 100 miljoner kronor. Högdalens Matdax har 700 kvadratmeter säljyta och en omsättning på 125 miljoner kronor. Nästa år är siktet inställt på 128 miljoner kronor. Thomas Biverstedts första butiksjobb var på Konsum i Fisksätra 1979 där han jobbade kvällar och helger. Sedan gick butikkarriären via Stenbergs livs i Länna. Hela tiden med målet att bli sin egen. Han hade allvarliga funderingar på att bli elittränare i handboll, men i handbollen fanns inte den framtid och de pengar han strävade efter. Han är fortfarande hungrig och drar paralleller med idrotten. – I dagligvaruhandeln går det inte att vila. Vi gör en ny match varje dag, det är bara att duscha och komma in i matchen om och om igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094