Märken skapar tillväxt för Fenix outdoor
Nettoomsättningen under kvartal tre uppgick till 523 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets 379 miljoner. Rörelseresultatet nådde 124 miljoner kronor, mot 92,9 miljoner förra året. Före skatt låg resultatet på 128 miljoner kronor, mot 94,6 i fjol. Fenix outdoors egna varumärken har ökat kraftigt under kvartalet. För årets tre första kvartal har de egna varumärkena fått kompensera ökade kostnader för bland annat etablering inom området Retail, Naturkompaniet. Hittills i år har de egna varumärkena, affärsområdet Brands, haft en nettoomsättning på 871 miljoner kronor, mot 750 miljoner året innan. För Retail däremot, har nettoomsättningen sjunkit från 30 miljoner kronor i fjol, till 17,8 miljoner hittills i år. Inför våren är förväntningarna höga: – Vi har definitivt inte sett några direkta indikationer på någon avmattning på förorderläget sett till varumärkesdelen. Pratar vi om hur det ser ut i vår egen detaljhandel, ser det lite mindre lovande ut. Inom Retail syns det att det inte riktigt är samma aktivitet som för ett år sedan, säger Fenix outdoors vd Martin Nordin till Nyhetsbyrån Direkt.