23948sdkhjf

Minskad försäljning i september

Försäljningsvolymen minskade med 0,6 procent i september jämfört med samma månad förra året. Dagligvaruhandeln ökade med 0,4 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 1,3 procent.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 0,8 procent mellan september 2010 och september 2011. Dagligvaruhandeln ökade med 3,1 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 1,0 procent. Detaljhandelns försäljningsvolym minskade med 0,2 procent mellan augusti och september i år. Under den senaste tremånadersperioden (juli-september) minskade försäljningsvolymen med 0,1 procent, jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (april-juni). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade. - Efter en viss återhämtning i augusti uppvisade detaljhandeln återigen upp en mycket svag försäljningsutveckling i september. En extra fredag, veckans viktigaste försäljningsdag för handeln, och en mindre onsdag jämfört med september i fjol är enda anledningen till att försäljningen landar på plus, säger Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut, HUI. - Svagast utveckling återfinns inom sällanköpsvaruhandeln där i stort sett samtliga branschers försäljning backar. Kraftigast var nedgången för elektronikhandeln, vars försäljning minskade med drygt 11 procent, fortsätter Jonas Arnberg. Den svaga utvecklingen under året, och sannolikt en inte särskilt kraftig försäljningstillväxt under resterande del av året, gör att 2011 kommer att uppvisa den svagaste tillväxten för detaljhandeln sedan 1996, tror HUI i en kommentar till SCB:s rapport: - Hushållen har pengar men väljer att spendera dem på andra branscher eller att inte spendera alls, säger Jonas Ahrnberg. Sparandet är högt och kommer förbli så i väntan på klartecken kring utvecklingen av den europeiska skuldkrisen och följderna av den på svensk ekonomi. Enligt HUI kan en djupare kris sannolikt leda till en ytterligare försvagad försäljning i detaljhandeln. - Signaler om en lösning på skuldkrisen skulle däremot kunna släppa loss hushållens konsumtionslust rejält, tror Jonas Ahrnberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063