23948sdkhjf

Mjuka djur bidrar till utbildning

I dag startar IKEAs Mjukdjurskampanj där tio kronor per mjukdjur går till UNICEF och Rädda Barnen. Målet i år är att samla in 110 miljoner kronor.

Sedan starten 2003 har IKEA genom sina kunder samlat in 317 miljoner kronor till projekt som stöder barns utbildning i ett fyrtiotal länder. Kampanjen inleds i dag på IKEA varuhus över hela världen. - Tio kronor räcker till pennor och skrivböcker åt fem barn, så varje sålt mjukdjur gör skillnad. Jag har goda förhoppningar om att vi når målet på 110 miljoner i år, säger Peter Agnefjäll, VD IKEA Svenska Försäljnings AB. Intäkterna från årets kampanj går för Rädda Barnens del bland annat till att stärka handikappade barns rättigheter i Bangladesh, både ekonomiskt och socialt, samt andra projekt i Burma, Kambodja, Kina, Indonesien och Litauen. UNICEF ska ge barn inom programmet Schools for Africa - Burkina Faso, Etiopien, Madagaskar, Mali, Mocambique, Niger, Sydafrika - en kvalitativ grundskoleutbildning och livsviktig kunskap om hur man minskar risken att smittas av hiv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062