Norsk butikskedja storsatsar i Sverige
Nille grundades i Norge för 30 år sedan och har idag 320 butiker. Konceptet bygger på lågprisvaror inom de tre huvudkategorierna ”hem och pynt”, ”barn och födelsedag” och ”säsongsvaror”. De två första Nille-butikerna öppnar i Västra Frölunda och Borås 27 oktober. I november kommer tre nya butiker i Torp, Alingsås och Lerum. 20 nya butiker är planerade för 2012, och inom fem år ska Nille ha 100 butiker i Sverige. – En vanlig Nille-butik är på 225–250 kvadratmeter och ligger i ett köpcentrum eller på en livlig shoppinggata, säger Nilles vd Pål Wibe. Parallellt med att utveckla sortimentet och köpa in stora volymer varor har Nille byggt upp en svensk organisation som ska jobba med etablering och expansion. I spetsen för denna organisation står vd Tony Johansson, som har över 25 års erfarenhet av svensk detaljhandel. Han har bland annat varit med om att starta Shell Select. – Vi börjar med Västsverige för att kunna koncentrera oss på ett begränsat område och bygga upp erfarenheter härifrån, säger Tony Johansson, som redan varit knuten till Nille i ett år. – Men det långsiktiga målet är 250–300 butiker, det tror vi det finns marknad för. Men nu måste vi leverera här, innan vi växer ned mot Malmö hösten 2012 och vidare upp mot Stockholm, säger vd Pål Wibe.