23948sdkhjf

Butikerna bantar på Odd Molly

Odd Molly konstaterar mindre efterfrågan på vår- och sommarkollektionerna. Försäljningen i juli-september gick också ned, jämfört med motsvarande period 2011.

Svenska klädföretaget Odd Molly har kommit med sin 9-månadersrapport. Den visar att ordervärdet för märkets vår- och sommarkollektioner 2012 har gått ner jämfört med föregående år. Minskningen uppgår till cirka 30 procent. – Mycket svag konsumtion på flera av våra viktigaste marknader har negativt påverkat försäljning hos våra återförsäljare, har vd Christina Tillman tidigare kommenterat. Klädföretaget sålde för 109,7 miljoner kronor tredje kvartalet, juli-september, jämfört med 137,8 miljoner motsvarande period 2010. Rörelseresultatet blev 17,8 miljoner, en minskning från tidigare årets 30,9 miljoner kronor. Vinst före skatt stannade på 18,1 miljoner (31,1). Här ingår kostnader för att stänga Odd Molly-butiken i Los Angeles och avveckla herrkollektionen Post Fire Dew efter fyra säsonger; lite drygt 4 miljoner beräknas detta båda åtgärder ha dragit i engångskostnader. Christina Tillman har kallat detta för att företaget fokuserar hårdare, på damkollektionen och på de marknader som har störst potential, och därmed får möjlighet ge kunderna ett mer rätt erbjudande. För niomånadersperioden sålde företaget för 259,4 miljoner (299,5). Rörelseresultatet blev 33,8 miljoner (50,2). Detta var vd Christina Tillmans sista rapport för modeföretaget. Efter sju år som vd efterträds hon i höst av Anna Attemark, som närmast kommer som uppdraget som utvecklingschef på H&Ms inköpsavdelning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078