Kreativitet föds ur kriser
HUI research senaste reviderade prognos spår en försäljningsökning på 1,5 procent för helåret, vilket är ett par procentenheter lägre än den ursprungliga. Det innebär den svagaste utvecklingen för detaljhandeln på 14 år. Det här kräver åtgärder, vilket de flesta i handeln inte bara inser utan också utför. Allt från mellansäsongsreor och medlemsdagar med extra rabatter till större jippon i varuhus och köpcentrum – allt för att locka kunder. För när kunderna väl kommer till butikerna så handlar de ofta, det är egentligen inte pengar som saknas hos de flesta. Det är i stället en släng av smitta av den allmänna oron som får konsumenterna att just nu hålla extra hårt i plånboken. Men ur kriser föds kreativitet; allt fler handelsföretag hittar nya vägar för att nå sina kunder. Förutom ovan nämnda prisaktiviteter, som på kort sikt skapar kassaflöde men som i ett längre perspektiv kan orsaka lönsamhetsproblem, så har många upptäckt möjligheterna med tilläggstjänster. Tjänster som man endera debiterar kunden för och som på så sätt skapar nya intäkter eller kostnadsfria tjänster som ska ge lojalare kunder, fler besökare i butikerna och ökad försäljning. Hantverkstjänster, shoppingservice, kurser i allt från sminkning och trädgårdsskötsel till matlagning och badrumsrenovering, demonstrationsdagar och transporttjänster, listan över tilläggstjänster kan göras lång.