23948sdkhjf

Handelns nya framgångskoncept

Hemkörning och installation, personal shoppers, matlagningskurser och byggshower. Det är några exempel på de tilläggstjänster som blir allt viktigare för att kunna öka omsättningen i detaljhandeln när en avmattning väntar.

Enligt HUI research kommer dagens konsumenter få se betydligt mer av tilläggstjänster framöver. Byggvarukedjan Hornbachs projektshower har visat både ökad försäljning och fler kunder till varuhusen. Enligt en rapport från HUI research har detaljhandelns tillväxt hittills drivits av en strukturomvandling som innebär att handeln har satsat på större butiker utanför storstäderna, nya och större köpcentrum, lågprisbutiker, generösare öppettider och större vidd i kunderbjudandet. Handelns strukturomvandling har medfört att detaljhandelns tillväxt har övertrumfat den för hushållens samlade konsumtion varje år sedan 1990. Men frågan är om det kan fortsätta i samma takt. – När inte fler köpcentrum kan byggas och då butikerna redan har öppet dygnet runt finns inga ess kvar att ta fram för fortsatt tillväxt. Då blir tilläggstjänsterna allt viktigare för att få detaljhandelns försäljning att växa kraftigare än andra delar av ekonomin, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI research. Ett exempel är att addera en tjänst i samband med försäljningen av varan. Elektronikhandeln kompletterar allt mer avancerad teknik med leverans och installation, trädgårdsbutikerna erbjuder kunderna olika kurser och varuhusen har personal shoppers som hjälper till att välja ut kläder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079