Stort tapp för Odd Molly
Ordervärdet på Odd Mollys nyligen avslutade införsäljning av vår- och sommarkollektionerna 2012 uppgår till cirka 114 miljoner kronor, vilket är en minskning med 31 procent jämfört med motsvarande kollektioner 2011 då ordervärdet uppgick till 165 miljoner kronor. Nu ska ett antal åtgärder genomföras för att få Odd Molly på rätt kurs. Bland annat ska företaget fullt ut fokusera på att utveckla kärnverksamheten, med dammode, och bolagets huvudmarknader. Butiken i USA avvecklas och satsningen på herrkollektionen Post fire dew avbryts, vilket sammantaget förväntas ge kostnadsbesparingar om cirka 10 miljoner på årsbasis. – En mycket svag konsumtionsbenägenhet på flera av våra viktigaste marknader under perioden har påverkat försäljningen hos våra återförsäljare negativt och det osäkra ekonomiska läget har medfört att den nu avslutade orderläggningen blivit betydligt mer försiktig. Vi fokuserar nu fullt ut på vårt huvudsegment och samlar alla resurser till utvecklingen av damkollektionen och försäljningen av denna till de marknader där vi har störst potential till stark framtida utveckling, säger vd Christina Tillman i en kommentar. Det är försäljningen i USA som varit en besvikelse så nu omstruktureras verksamheten där och butiken i Los Angeles stängs.