Föräldrar shoppar begagnade märkeskläder
81 procent av de svenska föräldrarna har shoppat begagnade barnprylar, och 84 procent av dem via en köp- och säljsajt. Det visar en ny undersökning med 1500 föräldrar, som gjorts av begagnatsajten Loppi. Begagnade barnkläder har 84 procent av föräldrarna handlat, både av ekonomiska och miljömässiga orsaker. Framför allt köper man toppar, byxor och ytterkläder begagnat. De mest populära barnkläderna att köpa begagnat är Polarn o Pyret, Didriksson och Me&I. – Undersökningen visar ett det är mycket vanligt att både köpa och sälja begagnat till barnen, säger Katarina Bergegård, vd för Loppi.se. – Barnfamiljer har många utgifter och att både kunna tjäna pengar på att sälja vidare sådant man inte behöver/använder längre samt att kunna spara pengar ger så klart många fördelar. Att det dessutom är bra för miljön med återanvändning tror jag kommer att leda till att fler och fler föräldrar köper och säljer begagnat till barnen.