E-handlare bryter mot e-handelslagen
Bland de undersökta företagen var det bara 32 procent som följde le- handelslagens informationskrav till punkt och pricka. Enligt lagen ska det alltid finnas tydlig information som gör det möjligt för konsumenten att komma i kontakt med företaget som driver sidan. Dit hör bolagets namn, adress och e-postadress, samt organisationsnummer om bolaget har ett sådant. Informationen ska inte bara finnas någonstans på webbsidan utan ska dessutom vara enkel att hitta. - Det vanligaste felet är att företagen glömt ange organisationsnummer. Det hade missats i 63 procent av fallen, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket i Karlstad. Hon antar att många företag inte har reda på att de är skyldiga att ange organisationsnummer. -Det kanske inte är så många konsumenter som bryr sig om det, men för myndigheter är den informationen viktig, säger hon. Konsumentverket både sajter som säljer varor, och kostnadsfria webbsidor som till exempel sökmotorer som är reklamfinansierade. Hela 21 % av de undersökta websidorna har ingen e-postadress eller har ersatt den med ett kontaktformulär vilket inte är tillräckligt. - För konsumenten är det helt otillfredställande med ett kontaktformulär. Ett mejl som man själv kan spara är nödvändigt, säger Cecilia Norlander. Brister noteras för både små och stora välkända bolag