23948sdkhjf

Första målet uppnått för H&M i Singapore

I ett läge när det är osäkert i Europa och USA börjar H&M sin satsning i Sydostasien. Men frågan är om man är försent ute.

I början av september tog H&M klivet in i Sydostasien med butiksöppningen på shoppinggatan Orchard road i Singapore. Valet av land att introducera satsningen på Sydostasien är logiskt. Vd:n Karl-Johan Persson säger till SvD att Singapore, med sin höga konsumtionsnivå, är” lätt att göra business i”. Mycket talar för att Sydostasien är livsviktigt för H&M om man ska klara av att öka sina globala försäljningssiffror. De senaste fem årens stadiga tillväxt på över 10 procent gick förra året ner till 7 procent. Dessutom har lönsamheten sjunkit på grund av minskad köpkraft och högre bomullspriser. I det läget ska introduktionen i Singapore ses som inledningen på en satsning på hela Sydostasien. Det är dock en region som för en modekedja numera är betydligt mer konkurrensutsatt idag än för tio år sedan. Första Zarabutiken kom till Singapore redan 2002. I Singapore, Malaysia och Indonesien finns det idag totalt 23 Zarabutiker. Då är inte koncernens andra klädkedjor inräknade, som Massimo Dutti, Bershka och Pull & Bear, eller andra konkurrenternas kedjor, amerikanska GAP och brittiska Next. – Vi har inte satt några mål i form av antal butiker. Det här är första steget, men vi planerar för många fler butiker i Asien - Malaysia, Indonesien för att nämna två. Singapore kommer att få många fler butiker. Vi ser stora möjligheter att växa i Asien, men även på våra befintliga marknader, säger Karl-Johan Persson. En första tidig utvärdering visar att det initiala försäljningsmålet har uppnåtts.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078