23948sdkhjf

Så ska förlusttyngt JC vändas

– För att vända JC räcker det inte bara att göra bättre kläder. Vi kan inte spara oss till en lösning, vi måste öka. Och göra det nu, säger JC:s vd Marthyn Inghamn till Dagens Handel.

JC, som ingår i Retail and brands, är en av de marknadsledande aktörerna på jeans och har brottats med dålig lönsamhet en tid. Sedan sex veckor tillbaka är Marthyn Inghamn ny vd för klädkedjan. En av hans lösningar är att bli bättre på att fokusera på jeans och att bredda målgruppen. – Jeans är något som är tidlöst och då känns det fel att prata om ålder, säger han. Dock finns det fler saker som kan göras omgående i det vändningsarbete som har påbörjats och där vi har ett fokus som snart kommer att synas i butik, särskilt på lifestylesidan. Marthyn Inghamn säger att det inte finns tillräckligt många svenska tonåringar för att kunna öka försäljningen så mycket som behövs. Men det finns statistik att luta sig åt: GFK-mätningar visar att JC är förstahandsvalet för närmare 15 procent av Sveriges 30-åringar som ska köpa jeans. – Nu måste vi få dem att handla mer än bara jeans hos oss, säger Marthyn Inghamn och konstaterar att JC:s problem började på allvar i och med flytten från Göteborg år 2007. Vi förlorade många duktiga medarbetare och tappade en stor del av JC-känslan. – Nu har vi enormt fokus att vi ska jobba tillbaka den starka kultur som fanns i kedjan. I Norge stänger ledningen ner butiker. – Men vi går inte ur den norska marknaden, det skulle kosta för mycket att etablera oss på nytt där igen. Däremot fokuserar vi på de butiker vi anser är lönsamma och lägger ner de som inte fungerar. Bantar i Norge 24 butiker i Norge kommer därmed bli 16 stycken från och med år 2012, alla egenägda. – Utifrån det vill vi sedan öppna nya JC-butiker stegvis. Läs mer i Dagens Handel om hur JC:s vd ska vända utvecklingen. Nytt nummer i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062