Starkt Inditex ökar
Modekoncernens nettoförsäljning steg med 12 procent till 6,209 miljoner euro för första halvåret, februari till juli, i det brutna räkenskapsåret. I jämförbara enheter steg försäljningen med 6 procent under perioden och koncernen öppnade 177 butiker i 35 länder under årets första sex månader. Nu har Inditex totalt 5 221 butiker i 78 länder. Försäljningen i Europa står för 45 procent av den totala försäljningen, Spanien för 26 procent medan 17 procent av försäljningen sker i Asien och 12 procent i USA. Under perioden augusti fram till den 17 september steg försäljningen med 9 procent i lokala valutor. Med Zara planerar koncernen att gå in på nya marknader under hösten bland annat Sydafrika, Taiwan, Georgien och Peru. Sedan i september i år finns alla Inditex varumärken på nätet men e-handel sker i olika länder för koncepten. I Inditex ingår bland andra koncepten Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho och Uterqüe.