23948sdkhjf

Starkt Inditex ökar

Spanska modekoncernen Inditex ökade försäljningen och förbättrade resultatet under årets första sex månader. Koncernen öppnade 177 butiker under perioden.

Modekoncernens nettoförsäljning steg med 12 procent till 6,209 miljoner euro för första halvåret, februari till juli, i det brutna räkenskapsåret. I jämförbara enheter steg försäljningen med 6 procent under perioden och koncernen öppnade 177 butiker i 35 länder under årets första sex månader. Nu har Inditex totalt 5 221 butiker i 78 länder. Försäljningen i Europa står för 45 procent av den totala försäljningen, Spanien för 26 procent medan 17 procent av försäljningen sker i Asien och 12 procent i USA. Under perioden augusti fram till den 17 september steg försäljningen med 9 procent i lokala valutor. Med Zara planerar koncernen att gå in på nya marknader under hösten bland annat Sydafrika, Taiwan, Georgien och Peru. Sedan i september i år finns alla Inditex varumärken på nätet men e-handel sker i olika länder för koncepten. I Inditex ingår bland andra koncepten Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho och Uterqüe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047