23948sdkhjf

Ökad prispress spås i e-handel

Nästan vart annat e-handelsföretag inom detaljhandeln tror att ökad prispress blir den starkaste trenden nästa år. Fyra av tio bedömer att kraven på snabbare leveranser kommer att öka.

I spåren av skuldkrisen kommer alltfler tecken på vikande konsumtion. E-handeln har hittills hållit emot bättre än butikshandeln men bland e-handelsföretagen växer insikten att en sämre konjunktur ofrånkomligen också leder till hårdare inbördes konkurrens. Prispress och ökade krav på snabb leverans spås bli de två klart starkaste trenderna under nästa år inom e-handeln. Bland företagen pekar tre av tio även på en ökad betydelse för sociala medier i köpprocessen. Ungefär lika många lyfter fram fortsatt satsning på sökmotoroptimering respektive ökad handel över landsgränserna. Det framgår av en ny undersökning från Posten bland 650 e-handelsföretag om det kommande årets trender. - E-handelsföretagen har ett försteg mot den traditionella handeln eftersom prismedvetenheten tenderar att öka i sämre tider. Det hindrar förstås inte att konkurrensen mellan olika e-handelsföretag också ökar, vilket tvingar fram lägre priser och snabbare leveranser. I slutänden är det konsumenterna som blir vinnare, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert. Den dramatiskt ökade förekomsten av smart phones har ännu inte inneburit något verkligt genombrott för e-handel av varor via mobiler. Men när e-handelsföretagen ska peka ut de vad de tror om trenderna för nästa år, anger 18 procent att anpassning av sajter för att stödja försäljning via mobilen är en stark trend. 13 procent anger utveckling av särskilda plattformar – appar – för försäljning i mobilen. Enligt undersökningen har fem procent av e-handelskonsumenterna handlat från sin mobil de senaste tre månaderna. De som ännu inte har handlat med sin mobil anger framförallt att de tycker att det är enklare att göra det via datorn och att telefonernas skärmar är för små. - Många pratar om mobilhandeln och ett genombrott kommer. Att vi inte riktigt är där ännu har att göra med de anpassningar som krävs i form av enklare sajter eller speciella appar. Konsumenternas främsta drivkraft för att handla på nätet istället för i fysisk butik är att det är enklare och bekvämare. Till dess att e-handelsföretagen har tagit de investeringar som krävs hämmas köplusten av mobilens skärm, säger Arne Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063