23948sdkhjf

Lyft blicken mot pensionärerna

Det räcker inte att sätta ut en sittbänk utanför kassorna för att locka de köpstarka pensionärerna. Det handlar om att se seniorernas behov och önskemål, av såväl service som produkter som lockar dem.
Ordet pensionärer ger vanligtvis associationer till vithåriga små damer som handlar varor med utgånget datum för att få änkepensionen att räcka månaden ut. Men verkligheten ser helt annorlunda ut. Visst existerar personerna ovan, många seniorer som är födda på 1920- och 30-talen har en knaper budget. Men de har också fått sällskap av fyrtiotalister som efter ett karriärfyllt liv nu har gått i pension. Totalt sett sitter dagens pensionärer på stora förmögenheter. En mätning år 2007 visade att drygt en tredjedel av pensionärerna hade en nettoförmögenhet på över en miljon kronor. Och med tanke på att många karriärister har gått i pension sedan dess så finns det anledning att tro att siffran är ännu högre i dag. Det är därför förvånande att handeln gör så lite för att fånga upp denna köpstarka kundgrupp. Och det handlar i stort sett om samtliga branscher, från dagligvaruhandeln till sko- och modebranschen. Dagens seniorer spenderar gärna pengar på sig själva, men har svårt att hitta vad de söker bland stormarknadernas erbjudande på köttfärs och pastasåser i storpack eller modebutikernas tajta jeans och övermidjankorta toppar. Modebutiker som funnit sin nisch att locka 65-plussare kan ofta stå stadiga i konkurrensen med de stora modekejdorna. Problemet är att få nya butiker i detta segment att starta, och när tidigare ägare själva vill gå i pension är det svårt att hitta nya köpare av rörelsen. I Storbritannien startade en stor dagligvarukedja en stor satsning på att rekrytera personal i det övre åldersspannet. Det blev en lyckad satsning eftersom dessa medarbetare hade större koll på vad de äldre kunderna ville ha i form av varor och service. Nyligen presenterades den så kallade Seniorbarometern som visade de mest populära varumärkena hos Sveriges seniorer. Fem detaljhandelsföretag fanns bland tio-t-topp, Ica, Ikea, Clas Ohlson, Coop och Systembolaget. Men sedan är det ganska skrala placeringar för handelsföretagen. Bästa apotekskedjan, Apotek hjärtat hamnade på nittonde plats och Lindex först på plats 37. Det finns mycket förutom shopping som lockar dagens pensionärer, exempelvis resor. Om handeln ska lyckas få sin beskärda del av seniorernas välfyllda plånböcker så måste man lyfta blicken från barnfamiljerna och ta de äldre kunderna på allvar. Det räcker inte med att sätta ut en sittbänk utanför kassorna, det handlar om att se senionernas behov och önskemål, av såväl service som produkter som lockar dem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064