Livsmedelskunder väljer bort oxfilén
Branschorganisationen Livsmedelsföretagen menar att utvecklingen går åt ett tydligt håll - svenska folket byter dyra livsmedel mot lågprisprodukter. De tidigare trenderna med ekologiskt och närproducerat är inte längre prioriterade. -Vi har förut fått signaler från dagligvaruhandeln om att man märker en väldigt försiktig hållning från konsumenterna, det vill säga att man rör sig alltmer mot lågpris. Nu bekräftar våra egna siffror att det är lågpris som gäller, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen till di.se. Carl Eckerdal menar att förändring har skett under sommaren. - Vi har på kort tid märkt en tydlig nedgång i efterfrågan av mer förädlade produkter. Det är sedan i våras som det här med lågpris verkligen har slagit till. Vi tolkar det definitivt som ett tecken på att hushållen håller i pengarna som en förebyggnade åtgärd inför stundande lågkonjunktur, säger han.