23948sdkhjf

Mobila betalningar ökar snabbt

Svenskarna överger kontanter snabbare än övriga världen. Inom tio år kommer de mobila betalningarna vara fler än kortbetalningar om trenden fortsätter.

Svenskarna går emot strömmen och använder allt mindre kontanter medan kontantanvändningen i övriga Europa ökar. De icke-kontanta betalningarna, till exempel kortbetalningar och banköverföringar, har också ökat snabbare i Sverige jämfört med övriga världen. Det visar World Payments Report 2011, en årlig undersökning som Capgemini, The Royal Bank of Scotland och Efma står bakom. Av studien framgår även att de mobila betalningarna nu ökar i snabb takt och kan gå om kortbetalningarna inom tio år om den nuvarande utvecklingen håller i sig. World Payments Report 2011 ringar in utvecklingen kring globala betalningar med fokus på bland annat trender, betalningssätt och hur nya regleringar, som Basel III och SEPA, påverkar marknaden. Den aktuella rapporten visar att de globala betalningsvolymerna har fortsatt att öka, trots den långvariga finanskrisen. De icke-kontanta betalningarna landade 2009 på 260 miljarder euro, vilket motsvarar en tillväxt på fem procent jämfört med 2008. I Sverige var ökningen större, 5,9 procent. Kortbetalningar är den enskilt vanligaste betalmetoden i gruppen icke-kontanta betalningar medan checkbetalningar blir allt ovanligare. Mängden kontanter i omlopp har fortsatt uppåt i Europa, enligt studien, men här utmärker sig Sverige med en minskning på 2,8 procent under 2010. En annan tydlig trend är att de mobila betalningarna nu har tagit fart på allvar. Antalet mobilbetalningar spås växa från 4,6 miljarder 2010 till 15,3 miljarder 2013, en årlig tillväxt på 48,8 procent. En ökande andel av dessa sker utanför bankernas betalningssystem och går via nya aktörer som tagit sig in på marknaden de senaste åren. Samma utvecklingskurva gäller för e-betalningar. - Det finns ett starkt förändringstryck på marknaden i nuläget. En rad regleringar är på väg att införas och dessutom etablerar sig nya och innovativa aktörer från andra branscher på marknaden som drar nytta av den snabba teknikutvecklingen inom till exempel mobilområdet, internet och sociala medier. Många banker och kortföretag måste nu anpassa sig och skapa framtidens betalningslösningar, säger Daniel Bornevall, ansvarig för betalningsområdet på Capgemini Consulting i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078